Tweet

Sider

16. mars 2011

Nada nada og litt svada!

I Catalina er det mange menn som er ute og jobber i jungelen med forskjellige ting. Samtidig som de jobber  med disse tingene kjøler de seg ned på en solid mengde øl i den brennende sola. Da jeg tuslet langs landeveien og kosa meg med en sjokomelk her om dagen ramlet plutselig en av disse lokale jungelarbeiderene ut foran meg på veien.  Jeg ble så overrasket at jeg holdt på å sette sugerøret fast i halsen. Han var mørk som natta og sjanglet med en diger rusten ljå i den ene hånda og en flaske øl i den andre. Han hadde et mål for øyet: Meg! Ikke for å være innbilsk altså for det var kun jeg som var der. Til tross for at jeg ønsker å være så imøtekommende og lite fordomsfull som mulig tok jeg et nølende skritt tilbake. Den kjipe ljåen var jeg ikke mye keen på å få kjørt vannrett inn i strupehodet. Han ropte en gjeng med spanske gloser til meg og jeg nikket og ristet ivrig på hodet omhverandre for å helgardere meg. Snart var han så nærme at jeg kunne lukte hvilket ølmerke han drakk (Balboa) og jeg begynte for alvor å lure på om det var nå jeg skulle sette på sprang.. Da han var to meter foran meg bråstoppet han plutselig, satte ølen på bakken og grep etter armen min. Jeg prøvde forgjeves å grine og tenkte at kanskje en snøstorm eller to ikke hadde vært så hakkende galt likevel. Men i stedet for å hakke av meg hånden med ljåen sin, plasserte han et stort og vått kyss på min høyre lanke. Så smilte han til meg, satte ølflaska til munnen igjen og sjanglet videre med ljåen over skuldra. For en gentleman!


Her gikk jeg og ante fred og ingen fare


For noen dager siden var det bursdag- og avskjedsfest for Loni, ei tysk jente som har jobbet i Catalina i ett år. De stelte i stand med de lekreste tyske retter som Hopfenspragel, bratwurst og rollmops. I tillegg var det drinker i bøtter og spann, og sist men ikke minst en rød pinata som skulle slås i fillebiter. Jeg har bare sett pinata på film før og i Americas Funnies Homevideos selvfølgelig, og da er det alltid noen som driter seg ut ved å slå ned en eller annen med den lange harde stanga. Forventningene mine var derfor veldig store da vi samlet oss i en ring rundt Loni som skulle denge løs på den stakkars pappfiguren. Dessverre skjedde det ikke en dritt. Ingen knuste kranier og ingen knekte tenner. Ikke engang et lite kjøttsår var å se - selv om jeg ved flere anledninger tilfeldigvis skumpet borti et par barn slik at de NESTEN fikk seg to tette og en knallblå badehette. Jeg følte meg lurt og vurderte å stikke fra hele festen. Glemte til og med å kaste meg over alt godteriet som lå strødd utover bakken som et tynt lag iskald snø. De bortskjemte kidsa stakk avgårde med rubbel og bit og nektet plent å dele med de over 30 år. Jeg svarte dem ved å si at klokka var langt over åtte og kastet dem i seng. Etterpå gjorde vi andre ting.


På vei til fest



Kill that pinata!



Grabber til seg godsakene



Noen er frekkere enn andre





Vi gjør andre ting




I går tok jeg noen avskjedspils med de som bor på surfecampen og løp som vanlig i skytteltrafikk mellom baren og doen. Den ene gangen jeg satt på do og gossa meg falt noe svart loddent ned rett ved siden av foten min. Jeg skvatt selvfølgelig skikkelig og ble ikke roligere da jeg oppdaget at det var en flaggermus som lå og sprellet ved siden av meg. Jeg skrek mens jeg dekket til fjeset og den stirret tomt tilbake på meg før den med et bykst flakset opp og klamret seg til taket igjen. Jeg pustet lettet ut og skulle akkurat til å reise meg da den plutselig landet i fanget mitt. IKKE KØDD!!! Det ble et voldsomt basketak. Jeg grep flagget til musa, vrengte opp dodøra med ukjent styrke og sendte den ut i jungelen med et ordentlig jentekast. Et lite øyeblikk var jeg redd den skulle returnere som en eller annen psyko bumerang, så jeg kastet meg ned på gresset og krøp tilbake til de andre. Ingen trodde meg da jeg sa hva som hadde skjedd, så da gjør vel ikke dere det heller...


Er det rart jeg ble redd?


I dag pakket jeg sammen de syv trillekoffertene mine og hoppet i bilen sammen med Felipe (en vi ble kjent med forrige gang vi var her) for å fortsette reisen. Målet er nok en gang Bocas del Toro hvor jeg tenker å bli noen dager før jeg krysser grensa til Costa Rica og setter kursen mot Nicaragua. Vi kom oss ganske sent avsted i dag, så derfor har vi nå stoppet i Santiago for en overnatting. Bor et veldig digg sted med tv og internett.

Kissi kissi kissi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar