Sider

5. april 2011

Nicaragua er så digg at jeg spyr - bokstavligtalt!

Tenk at jeg var litt nervøs for å dra til Nicaragua!! Det har bare vært helt fantastisk til nå. Har så og si elsket hvert sekund jeg har vært her :)

Det startet med at bussturen gikk mye fortere enn jeg hadde trodd. Kanskje fordi jeg sov mesteparten av tiden og de få timene jeg var våken gosset jeg meg med å se på bilder fra Costa Rica og Panama. Å krysse grensa gikk også som en lek. Når man benytter seg av Ticabussene ordner nemlig de det meste for deg. Måtte kun gå ut av bussen og bort til en skranke for å bli stemplet ut av Costa Rica, så inn i bussen igjen hvor passene ble samlet inn for å stemples, så ut igjen for å betale 12 dollar i gebyr og så inn igjen for å kjøre videre. Det ble kanskje litt vel mye inn og ut, men det er i alle fall gøyere enn å gå opp og ned.

Så fort jeg var over grensa smilte to store vulkaner mot meg fra en diger innsjø, og vindmøller, trær med fargerike blomster og gode vibber ønsket meg hjertelig velkommen til landet deres. Det var i alle fall sånn det føltes. En ung gutt fra Nicaragua som var på samme buss forbarmet seg også over meg og hjalp meg med å veksle penger til en veldig gustig pris. I tillegg ordnet han slik at en taxi kom og hentet meg på bussholderplassen og kjørte meg til min første destinasjon i Nicaragua: San Juan del Sur. Man skal ikke kimse av god karma!!

Noen av restaurantene langs stranda i San Juan del Sur

Sjekket inn på et relativt slitent hostel med en gang jeg kom. Det jeg opprinnelig ville bo på var fullt, men fikk meg i allefall et eget rom selvom jeg måtte dele bad. La fra meg tingene og gikk ut i den lille koselige byen for å kikke rundt og spise litt. På vei tilbake til hostelet satte jeg meg ned for å se solnedgangen og fem minutter senere drakk jeg øl og preika piss med en sveitsisk gutt som har bodd i Nicaragua i fem år. Det ble flere øl på stranda før vi dro og spiste på en driiiit koselig restaurant som heter Colibri. Så var vi plutselig en gjeng tilbake igjen på stranda med flere øl, bølgebrus og reggae musikk. Me gusta - a lot!

Neste dag flytta jeg til et annet sted som var mye finere og hvor jeg fikk eget bad + at rommet var to dollar billigere enn det andre. Dro så og spiste frokost. Hadde en stor fruktsalat, yoghurt, granola og en ferskpresset juice og betalte to dollar. Shit ass!! Dro på en strand som ligger litt utenfor byen og drakk mojito, strawberry daiquri og øl, bada, crawla, jogga, hoppa og gikk på oppdagelsesferd. Lekte med noen hunder og så solnedgangen før vi dro hjem til noen lokale folk og spiste pasta. Etterpå lagde vi smykker og armbånd i alle regnbuensfarger, prøvde også å lære å danse salsa på et tilfeldig busstopp mens vi drakk rum & coke.

Jeg bodde to netter i det orange hostelet :)

Trygt fremme på Playa Maderas

En annen tilfeldig forbispaserende strand

Fredag våkna jeg utrolig nok klokka åtte!! Da var det bare å hoppe i bikinien, tenke positive tanker og stikke til Pelican Eyes - et drit fint hotell med en utrolig utsikt og infinity pool. Chilla der hele dagen og hadde ikke tenkt å røre en dråpe alkohol, men det var vanskelig å motstå en iskald cerveza til fem kr i poolen. Spiste ute og så film om kvelden.

Pelican Eyes sitt infinity pool - I miss it already!!

Utsikt over San Juan del Sur

Lørdag hadde vi en slapp dag på en cafe hvor vi sikkert tilbrakte fem timer. Det tar på å være i sola vettu!! Om kvelden skulle det være en stor fest med reggaeband og dj på det samme hotellet vi var på dagen før, samt en annen stor fest på stranda. Vi gledet oss til å starte på Pelican Eyes med å dytte drinker, plaske i bassenget og danse chachacha, for så å bevege oss videre til stranda og ha sandkrig resten av natta. Kvelden ble dessverre ikke helt som jeg hadde håpet. Så fort vi kom til Pelican Eyes ordnet vi oss et bord og bestilte kveldens første drink. Kort tid etter stod en stygg tequilashot foran meg og smilte frekt. Jeg HATER tequila og hadde tenkt til å kaste den over ryggen sånn som jeg pleier, men ble tatt på fersken. Life sucks!! En drink senere begynte jeg plutselig å bli litt kvalm, men tenkte at det kanskje var fordi jeg hadde vært så grådig under middagen. Drakk et stort glass vann før jeg reiste meg opp, spurtet over dansegulvet og kastet meg over toalettet og spydde som en gris. Perfekt!! Jeg så ut som en panda da jeg kikket meg i speilet og var egentlig veldig fornøyd med det ettersom jeg er så glad i dyr. De jeg var sammen med mente at jeg så bedre ut enn på lenge, så jeg prøvde å døyve kvalmen med nok et glass vann og en grisete historie. Så fort historien var ferdig var det bare å kaste beina på nakken og kaste seg over do igjen. Det er ingenting som er så koselig som å ligge i fosterstilling å spy på et offentlig toalett. Da forestillingen var over for andre gang bet jeg i det forbanna sure eplet og gikk hjem og la meg. Holdt det gående til i ett tiden og gikk til sengs med den gode følelsen av å være utrolig tynn og trendy!!

Heldigvis spøy jeg ikke i bassenget

Søndag våknet jeg tidlig og oppdaget at all livsgnist og energi var kidnappet fra kroppen. Omgangsyka, matforgiftninig, dårlig karma eller hva det nå måtte være suuuger big time. Jeg var like skjør som en porselensdukke og hadde selvfølgelig lyst til å grine litt - bare for moroskyld, men så kom jeg plutselig på noe gøy: JEG ER I NICARAGUA!! For en lykke! Jeg elsker jo dette stedet :) Jeg hoppet i fillene og spaserte ut i sola med et stort glis rundt det epleformede fjeset mitt. Ny dag - nye muligheter!!