Sider

22. mars 2011

Fuglekjøp, nakne menn og god karma

Felipe og jeg kom oss avgårde ganske tidlig torsdag morgen og kjørte smørblide avgårde mot Bocas del Toro. Etter et par timer på veien bråstopper pluselig Felipe og peker på tre menn som står langs veien og selger parakitter. Felipe blir fly forbannet på disse karene som har bundet to og to pjuskete og redde fugler på pinner og står og vifter med dem midt på motorveien for å få folk til å stoppe. Det hele ender med at vi kjøper to av fuglene selv om ikke dette er et videre smart trekk for å få dem til å slutte, men vi hadde ikke hjerte til å la dem bli igjen. De manglet masse fjær på kroppen, snublet rundt i trådene som var bundet rundt føttene deres og den ene virket nesten som om den kunne falle om å dø når som helst. Resten av den tre timer lange turen hadde jeg ansvaret for disse søte små skapningene, mens Felipe kjørte. Vi fikk tak i en saks og klarte å befri den ene for tråden rundt foten, vi ga dem vann og mat, plystret og pratet med dem så masse vi kunne og vi gav dem navn: Beethoven og Pythagoras. Først var de begge ganske redde der de kikket på oss fra pappesken, men etterhvert kviknet de mer til. I alle fall den ene. Han ville etterhvert kun sitte på fingeren min, mens den andre døset i pappesken. De var så søte og ettersom dagen gikk begynte de å plystre tilbake til oss og virket mer og mer fornøyde.

Beethoven på bedringens vei

Da vi kom frem til Bocas sent på ettermiddagen ordnet vi et greit sted til fuglene og styrte og stelte med dem. Vi sov over hos noen venner av Felipe. Neste dag virket det som om Beethoven og Pythagoras var i stadig bedre form og godt var det. Jeg dro tidlig avgårde for å finne et sted å bo, og etter litt strev endte jeg opp på Brisas Hotel. Her fikk jeg et privat rom med eget bad og trådløst internett for 14 dollar. Jeg var i skyene!! Har bodd sammen med folk i over tre uker nå og da er det alltid digg og kunne kaste klærne utover gulvet og hoppe i senga så masse jeg vil uten at noen skjeller meg ut. At det var hull i gulvet på badet direkte ned til havet så jeg bare på som sjarmerende. Litt maur i senga var heller ingenting å frike ut for og den ene STORE kakerlakken som pilte rundt på gulvet mitt virket ikke direkte ond... En annen positiv overraskelse var at det var varmt vann i dusjen. Det skjer så og si aldri. Det eneste negative var at det KUN var varmt vann. Veldig varmt! Så jeg hoppet og spratt rundt for å ikke brenne huden unødvendig mye mens jeg vasket håret og kikket på fiskene i sjøen gjennom hullet i gulvet. Noen ganger var bølgene så store at jeg fikk små stråler med kaldt vann sprutet over meg. De dagene var jeg på mitt lykkeligste.

Fredagen gikk jeg ut for å spise alene, men da jeg spankulerte nedover gaten snublet jeg plutselig over ei jente jeg møtte i Tamarindo med Desiree. Hun var i Bocas med to amerikanske venninner kun for denne helga, så jeg endte opp med å drikke drinker med dem.

Neste dag spiste jeg sen frokost og så gikk jeg tilbake til det nydelige hotellrommet mitt for å koke pasta i dusjen (til middag). Kort tid etter banket det på døra mi og der stod to stykker vi møtte kvelden før og lurte på om jeg ble med til Aqua Lounge for å ta et par øl. Jeg trengte jo sårt nye venner, så jeg kastet pastaen og tok båt over til naboøya for å rekke happy hour på Aqua. Koste oss relativt glugg med nakne mennesker, gode historier, litt godt humør og enda et par nye bekjentskap, før vi tok båten tilbake til hovedøya og rettet snuten mot backpackeren og baren Mondo Taitu. Der ble det pizza og drinker før vi fant ut at vi ville kjøpe litt drikke og digg på butikken, og deretter sette oss i parken for å se på rotter. Etter å ha tømt en flaske med noe godt dro vi videre til en stooor bar som ligger ved vannet for å se på fullmånen og danse vals. Det var gøy!

Aqua Lounge

Barna koser seg

Ingen hadde fortalt oss at det var en bar for naturister

Parkliv

Søndag leide vi sykler og dro avgårde til playa Bluff. Dette er en veldig bra strand for FLINKE surfere. Bølgene er enorme og brekker rett ved stranda, og strømmen er sterkere enn to jeg kjenner - til sammen. Jeg holdt på å dette over ende bare jeg spankulerte i vannkanten, men det var utrolig fint der så vi klarte å kose oss likevel. Været har ikke vært så mye å skryte av mens jeg har vært i Bocas denne gangen, men på grunn av min ekstremt gode karma klarte solstrålene å presse seg gjennom skyene flere enn fem ganger denne dagen. På kvelden traff jeg Felipe som fortalte meg at Pythagoras hadde dødd :( Heldigvis går det veldig bra med den andre. Vi vandret gatelangs en god stund og snakket med skatekidsa om løst og fast. Mest fast faktisk!

Mandag våknet jeg opp til regn, men som alle vet finnes det ikke dårlig vær - kun dårlige klær, så jeg kjøpte meg en regnponcho og dro med en liten gjeng til en øy som heter Bastimentos. Her regnet det ikke (karma), så vi dro på oppdagelsesferd til strendene Wizard beach (bra surf) og Red Frog beach (bra røde frosker med sorte prikker) og badet i bølgene. Etter å ha tuslet rundt langs strendene, i jungelen og på stier som jeg er ganske sikker på at egentlig ikke er ordentlige stier, avsluttet vi dagen med å spise thaimat på en restaurant med en fantastisk utsikt.

I dag hadde en del av oss tenkt til å dra tilbake til Bastimentos med telt, soveposer, ved og spøkelseshistorier, men ettersom det hadde regnet hele natta ombestemte vi oss. Det endte med at Richard (en amerikaner jeg har blitt kjent med) og jeg pakket sammen sakene våre og tok båt og buss til Costa Rica. Akkurat nå befinner vi oss i Puerto Limon på den karibiske siden og målet vårt er å dra til Peninsula de Osa på den andre siden for å traske litt i jungelen. Dette stedet er av National Geographic beskrevet slik: "The most biologically intense place on earth". Tror det blir vakkert, spennende og slitsomt.

Nå må jeg kaste meg i seng for vi skal grytidlig opp i morgen for å rekke alle bussene vi må ta for å komme frem. Snakkes etter jungelsafarien :)