Tweet

Sider

11. mai 2011

The old ugly naked guy!!

Se det, ja! Da er det jammen meg en liten stund siden sist jeg blogget reinspikka løgner, men her kommer det noen flunkende nye:

Etter vakre Corn Island og et par dager i Managua dro jeg videre til Leon (Nicaragua) for å feire Semana Santa (som betyr "nisseuka") eller påske som det heter på godt norsk. Ettersom det meste stenger disse dagene var det vanskelig å komme seg videre med buss, så jeg var mer eller mindre stuck i byen i nesten en uke. Jeg møtte igjen noen folk jeg ble kjent med på Corn Island og sammen ba vi påskebønner, spiste påskemat og drakk påskeøl mens vi lette etter julenissen. Men Semana Santa har av en eller annen mistenksom grunn ingenting med nissen å gjøre og det er klart jeg ble litt deppa da jeg fant ut av dette.. Jeg hadde jo kjøpt nisseutstyr for flere hundre dollar og gledet meg som et barn før gudstjeneste til å synge nissesanger og å gå rundt juletreet. I stedet endte jeg opp med å legge nisseuniformen i et stort påskeegg sammen med en påskehare, litt påskegodt og en påskerefleks, og gi det til et lite barn som trengte det nesten like mye som meg. Da jeg plutselig fikk en del ekstra tid for hånd valgte jeg å bruke den på å spille biljard, ligge på ulike strender, gå på museeum (de hadde til og med Picasso, men ikke påskeversjonen), se på påskeparader, gå på kino, blåse egg, spille på slurva og gjøre andre ting som hører påsken til. Det ble også tid for ettertanke, men det droppet jeg til fordel for noe annet veldig interessant og påskeaktig.



En av de mange kirkene i Leon

Alle i Nicaragua drar på picnik på stranda i påska. Det gjorde vi også!




Ingenting er som å nyte en påskeøl eller en påskedrink på stranda

"Når aftensolen senker seg, da tisser jeg og legger meg" -
et av de bedre norske ordtakene


Etter at påska var ferdigfeiret og vel så det var det på tide å tørke støvet av surfebrettet å dra til El Salvador og surfeparadiset El Tunco. Jeg kastet meg uredd ut i bølgene, men lot solbrillene og fashion-magasinene ligge igjen ved strandkanten siden jeg følte meg litt rusten i kroppen etter å ha vært fraskilt fra brettet såpass lenge. Bølgene var enorme og det var en kamp bare å komme seg på baksiden av dem, men de klarte selvfølgelig ikke å skremme meg denne gangen heller. Før jeg visste ord av det stod jeg atter en gang på stødige ben og speidet etter nye og større utfordringer. Etter 12 timer i monsterbølgene uten så mye som en pust i bakken begynte det å regne og tordne, noe jeg tok som et tegn på at jeg skulle gi meg. Da jeg kom i land var det samlet seg en liten fanskare av mennesker og alle ville ha en bit av meg. Noen klappet meg på skuldra og noen på hodet, mens andre ville ha autografen eller et bilde. Jeg nikket høflig til hver og en mens jeg rakrygget, men likevel med et snev av ydmykhet gikk tilbake til hostelet jeg bodde på og tok bilder av meg selv og brettet. (Alle skal få - bare send meg adressene og sett inn penger for frimerker på kontoen min). Etterpå slang jeg meg i hengekøya med en god bok om narsissisme og en kopp kakao, mens jeg lyttet til regnet og lynet som slo ned over Stillehavet. Det var en god dag!


El Tunco i El Salvador

Jeg var helt spinnvill i sjøen!!
 
En israelsk jente stirret misunnelig på meg

 
   
Svenske Maja griner fordi hun savner svenske kjøttbullar

Jeg flyttet litt rundt til ulike strender i området og endte opp med å bo på et sted kalt Tunco Lodge. Her hadde de badebasseng og godt humør, og det var flaks for meg som liker begge deler. Delte rom med ei svensk jente, en engelsk gutt og the old ugly naked guy. Alt gikk strålende helt til vi skulle legge oss første natta og fant the old ugly naked guy SUPRISE SUPRISE splitter naken i køyesenga si. Han lå i det minste på magen, men det var takket være vår engelske gentleman: "I had to flip him over to save you guys from that horrible sight". Hvem sover naken i en dorm??? (Et annet viktig spørsmål er selvfølgelig: "Hvem bor i dorm når man er over 30 år?", men det rekker jeg ikke å svare på nå). Vi ropte på resten av folkene som bodde på hostelet, inkludert personalet, dannet en fin sirkel rundt den sovende nakne sjøstjerna og pekte og lo til han våknet gråtende. Dagen etter flyttet han på hemmelig adresse.


 
Vorspiel

Vi koser oss og aner fred og ingen fare,
mens the old ugly naked guy legger skumle planer


På Tunco Lodge ble jeg også kjent med en familie på tre som kom fra Surfers Paradise i Australia, hvor jeg studerte, og som hadde solgt familiebedriften, samt huset sitt og kjøpt seg båt for å reise jorda rundt. De er nå på andre året og har ingen planer om å dra tilbake igjen. De la til og med inn bud på en eiendom ved stranda i El Tunco. Jeg ble så inspirert at jeg vurderer å selge bikkja til den ene venninna mi, stjele NAV-pengene fra den andre og selge tankene til den tredje for så å reise ut igjen neste år!!


Middag med familen fra Surfers Paradise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar